May 24, 2009

Saya Mesti Muslim di Sudut Aqidah: Aqidah siri 6

Bismillahir rahmanir rahim. Alhamdulillahi rabbil 'alamin wasollatu wassalamu 'ala saiyidina Muhammad wa 'ala alihi wa sohbihi ajma'in. Amma ba'du;

6. Saya mestilah beriman bahawa sekalian manusia melakukan kebaikkan dan kejahatan dengan pilihan dan kehendak mereka sendiri. Ini kerana manusia telah dikuniakan akal fikiran untuk memikirkan dan membuat pilihan (takhyir) yang mana baik bagi dirinya untuk diamalkan berdasarkan peraturan Islam dan menjauhi segala larangan dan kejahatan.

Namun demikian, kebaikkan yang dilakukan itu tidaklah berlaku melainkan dengan taufiq dan 'inayah dari Allah. Manakala amalan jahat pula tidaklah merupakan paksaan dari Allah tetapi ianya termasuk dalam batasan keizinan dan kehendakNya.

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang batasan dan keizinan Allah serta kehendakNya, pembaca digalakkan merujuk kepada kitab-kitab yang menghuraikan tentangnya dengan lebih jelas. Pengendali tidak mampu menghuraikan bahagian ini secara terperinci kerana keterbatasan kajian ilmu yang dimiliki.

7. Saya juga mestilah beriman bahawa urusan penciptaan undang-undang itu adalah hak mutlak Allah Subhanahu wata'ala. Adalah amat tidak wajar sama sekali manusia yang memiliki segala kelemahan dan keterbatasan ilmu untuk mendahului atau membelakangi segala undang-undang dan peraturan yang telah Allah tetapkan.

Walau bagaimana pun, terdapat di sana beberapa perkara yang dibolehkan untuk berijtihad dan mengeluarkan hukum-hukum dari nas-nas syari'at dalam batas-batas yang diizinkan. Namun tidaklah mudah untuk kita yang bergelar manusia biasa dengan sewenang-wenangnya boleh mengeluarkan sesuatu hukum. Ianya hanya dikhususkan kepada mereka yang pakar dalam ilmu agama sahaja (contoh ilmu usul fiqh dan fiqh) yang dipanggil sebagai "alim ulama", "tok guru", "jamaah mufti" dan sebagainya yang sememangnya terbukti kepakaran mereka dalam bidang tersebut.

Janganlah kita mengeluarkan hukum sewenangnya contohnya, tidak usah bersolat jika terlalu sakit atau terlantar dikatil hospital kerana susah untuk bergerak. Atau ramai yang beranggapan tidak dapat mengerjakan solat sekiranya tempat yang dituju itu tiada tempat solat. Apakah kita lupa bahawa Nabi sallallahu 'alaihi wasallam ada menyebut bahawa hamparan bumi ini adalah suci untuk melakukan solat.

Wallahu a'lam.

No comments:

Pengasas

Md Rozaidi Bin Abd Rahman =>
KPLI (Pend. Islam & Bahasa Arab), B.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM), M.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM).
Jika diizinkan Allah s.w.t., akan berusaha menyambung ke peringkat Ph.D.
insyaallah... Ameeen...