May 3, 2009

Apakah Islam ku Sempurna? Aqidah Siri 1

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Syukur ke hadrat Ilahi. Selawat dan salam sentiasa buat junjungan tercinta nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam. Amma ba'du;

Bercakap tentang aqidah, sudah pasti ramai mengatakan kami beraqidah Islam. Kami beragama Islam. Kami percaya dengan semua rukun Islam (walau ada yang terlupa akan rukun-rukun tersebut).

Semua perkataan itu adalah benar. Ini menunjukkan bahawa kita masih menyayangi Islam dan aqidah Islam. Alhamdulillah...

Di sini saya ingin mengajak diri saya dan pembaca berkaitan dengan persoalan, Apakah diri ini menjadi Muslim kerana telah dilahirkan oleh ibu bapa Muslim atau kerana semata-mata mengikut amalan masyarakat setempat tentang Islam?

Jika demikian, pasti kita masih kabur tentang 'Islam cara hidupku' dan 'Islam: The way of life'. Kita masih kabur dengan penggabungan diri dengan Islam. Kita masih tidak dapat mengamalkan Islam dalam kehidupan seharian dengan sempurna. Dari itu, kadang-kadang berlaku; kita berada di satu pihak dan Islam di pihak yang lain.

Oleh itu, apa sebenarnya aku beragama Islam? Apakah yang perlu aku lakukan sedangkan aku sudah beragama Islam?

InsyaAllah... dikesempatan lain sama-sama kita membicarakan apakah perkara-perkara yang dituntut oleh Islam ke atas seorang Muslim agar penggabungan Islam dengan diri dan kehidupan menjadi sah dan benar seterusnya menjadi seorang Islam yang benar.

InsyaAllah, bersambung...

Wassalam.

Rujukan: Apa ertinya saya menganut Islam.

No comments:

Pengasas

Md Rozaidi Bin Abd Rahman =>
KPLI (Pend. Islam & Bahasa Arab), B.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM), M.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM).
Jika diizinkan Allah s.w.t., akan berusaha menyambung ke peringkat Ph.D.
insyaallah... Ameeen...
 

Featured