Mar 30, 2008

Daulat Tuanku!

Sultan dan Raja Perempuan Kelantan

Bagi seluruh rakyat kelantan sama ada di dalam dan luar negara diucapkan selamat menyambut Ulang Tahun Keputeraan Ke-58 Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra Ibni Al-Marhum Sultan Yahya Petra dan Duli Yang Maha Mulia Tengku Anis Binti Al-Marhum Tengku Abdul Hamid, Sultan dan Raja Perempuan Kelantan.


Ya Allah Ya Tuhan ku,
Lanjutkanlah usia ke bawah

Duli Yang Maha Mulia al-Sultan dan

Duli Yang Maha Mulia Raja Perempuan Kelantan.


"Raja Tonggak Kedaulatan Bangsa"

Jauhi Permusuhan Sesama Islam

Bismillahir rahmani rrahim...

Alhamdulillah... Syukur tidak terhingga kehadrat Allah taala.

Di sini saya ingin mengajak diri saya dan saudara seIslam agar sama-sama menjalinkan hubungan baik sesama kita, kerana kita semua adalah bersaudara dalam beragama, seperti mana dijelaskan dalam al-Quran إنما المؤمنون إخوة bermaksud "Sesungguhnya orang-orang beriman itu adalah bersaudara".

Sebagai muslim yang mengaku bahawa Allah subhanahu wataala sebagai Tuhan, Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam Pesuruh Allah serta mengakui lima rukun Islam dan enam rukun Iman, sepatutnya tiada lagi berlakunya pertelingkahan yang akan membawa kepada kehancuran agama Islam tercinta.

Di manakah letaknya ajaran yang disampaikan oleh Nabi Junjungan dalam hal-hal yang berkaitan akhlak terpuji yang lebih mementingkan kasih sayang terhadap kaum muslimin?

Apakah dengan hanya secebis masalah yang tidak dapat dirungkaikan dalam masa terdekat maka jalan yang mudah untuk menyelesaikannya dengan bermasam muka, tidak bertegur sapa yang akhirnya membawa kepada tuduh menuduh dan hina menghina sesama kita?

Wahai saudaraku! Ingatlah setiap perkara yang dilakukan akan dipersoalkan di akhirat nanti. Adakah kita sanggup berhadapan dengan mahkamah Allah taala selama beribu tahun di akhirat semata-mata untuk menyelesaikan masalah permusuhan sesama kita? Kita belum mampu menanggung dan menyelesaikan dosa-dosa yang kita lakukan di dunia ditambah pula dengan masalah permusuhan ini.

Jangan pula ada yang ingin mengapi-apikan pertelingkahan itu bagi menghangatkan bicara tentangnya.

Ikutilah akhlak yang ditunjukkan oleh Nabi Junjungan dalam menangani permasalahan dalam masyarakat. Di dalam al-Quran sendiri ada menerangkan bagaimana cara untuk menyelesaikan permasalahan yang timbul iaitu sama-sama kembali kepada kitab Allah iaitu al-Quran dan Sunnah Baginda sallallahu alaihi wasallam.

Apa yang penting ialah bersihkan jiwa dari hasutan syaitan laknatullah yang sentiasa inginkan kemusnahan dan kehancuran sesama Islam.

Muhasabahkan diri sendiri agar hidup lebih tenang di samping memperbanyakkan selawat dan zikrullah....

Mar 28, 2008

Renungan Bersama...

Bismillahir rahmani rrahim…

Alhamdulillah, bersyukur kehadrat Allah subhanahu wa taala kerana dengan rahmatnya kita masih lagi dapat meneruskan kehidupan ini, walaupun di sana terdapat berita tentang ‘kembalinya’ kaum keluarga, saudara mara, sahabat handai, rakan taulan dan manusia amnya.

Namun, apa yang penting bagi kita yang bergelar hamba Allah sepatutnya terus bermuhasabah diri, menoleh kembali pekerjaan yang telah kita lakukan seharian, adakah segala pekerjaan itu memberi manfaat atau semakin memudaratkan kepada diri dan agama?

Sesungguhnya kita tidak terlepas dari melakukan dosa. Sama ada dosa kecil mahupun dosa besar, secara sengaja atau pun tidak, nyata atau tersembunyi, semuanya tetap akan diadili di SANA. Maka yang pasti, beristighfar memohon keampunan dari yang Maha Esa penghapus segala dosa.

Sekadar renungan bersama…

Mar 24, 2008

Salam Maulidur Rasul sallallahu alaihi wasallam

Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam adalah nabi akhir zaman yang semua mengetahuinya. Saban tahun seluruh masyarakat Islam dari segenap pelusuk dunia tidak kira bangsa, warna kulit dan negara sudah pasti mengingati hari yang penuh bersejarah ini iaitu 12 Rabiul Awwal.

Maka bagi memperingati hari dan bulan tersebut berbagai aktiviti dijalankan sama ada perarakan, bacaan selawat, ceramah agama, kenduri dan sebagainya bermula dari peringkat kampung, daerah, negeri mahu pun negara tetap diadakan. Apa yang pasti, masyarakat Islam tetap mengambil inisiatif untuk memuliakan Junjungan besar Muhammad sallallahu alaihi wasallam.

Namun terdapat di sana beberapa pandangan berkaitan sambutan Maulidur Rasul ini. Ada golongan yang mengharuskannya atas dasar menyanjung tinggi bulan kelahiran Nabi sallallahu alaihi wasallam manakala yang lain menentang keras dengan sambutan ini.

Bagi saya, kedua-dua pandangan ini boleh diterima berdasarkan dalil-dalil yang diberikan. Saya amat menghormati setiap pandangan yang diberikan. Apa yang penting ceramah tentang sejarah Nabi Junjungan MESTI diteruskan agar masyarakat Islam tidak lalai dari mengingatinya. Jika dibandingan sejarah tentang kenabian dengan hiburan yang melalaikan, maka yang manakah masyarakat sekarang lebih mengetahui?

Akhir sekali, salam Maulidur Rasul sallallahu alaihi wasallam kepada kaum muslimin dan muslimat...
"Sentiasalah membasahi bibirmu dengan selawat dan zikrullah"...

Mar 23, 2008

Hati sedikit tenang

Alhamdulillah...

Hari ini hati saya sedikit tenang selepas dapat menerima pemergian Allahyarham Tuan Guru tercinta Tuan Guru Hj Loh lubok tapah beberapa hari yang lalu. kalau diikutkan dua hari selepas kematian Allahyarham Tuan Guru, pipi saya sentiasa dibasahi air mata bila membaca ulasan yang diberikan dari para blogger tentang riwayat Tuan Guru.

Walau pun saya sempat belajar sekali sahaja bersama Allahyarham Tuan Guru pada tahun 1994, iaitu semasa tingkatan 3, namun saya amat berterima kasih dengan ilmu yang disampaikan. Pada mulanya saya tidak dapat memahami isi ilmu balaghah, setahun selepas itu barulah saya dapat menguasai sedikit demi sedkit tentang ilmu tersebut.

Apa yang menjadi kenangan pada saya ialah isi ilmu yang disampaikan Allahyarham Tuan Guru pada pertama kali saya belajar sehingga ke hari ini ianya terpahat di minda dan saya masih ingat tentang kata-kata Allahyarham Tuan Guru tentang musyabah, musyabahbih, wajah syabah dan sebagainya.

Semoga roh Tuan Guru ditempatkan bersama para solihin dan muqarrabin... Ameeen.
Tuan Guru dalam Ingatan... Al-Fatihah.

Mar 21, 2008

Mengenang Tok Guru Haji Abdullah Lubok Tapah


Oleh Mohd Sayuti Omar 5.20pm | 20 Mac

“Banyak yang hendak diperkatakan dan dicoret mengenai almarhum Haji Abdullah Abdul Rahman (Tok Guru Haji Lah) yang kembali ke Rahmatullah pagi semalam. Sepanjang perjalanan ke Kota Bharu pagi tadi untuk menziarahi jenazahnya dalam sebak dan sedih, saya seakan hilang punca di mana harus dimulakan coretan sebagai mengenang Allahyarham.
SMS yang diterima dari Haji Rushdan Mustafa yang memberi khabar duka itu mengejutkan. Kurang 24 jam (malam) sewaktu makan bersama Rusdhan dan dua orang teman di Taman Melawati, saya sudah membicarakan hal Tok Guru berkenaan.

Keuzuran bertambah
Apa yang tersebut di situ ialah mengenai kesihatanya membimbangkan. Saya jadi tersimak ketika Rusdhan memberi tahu keuzurannya bertambah. Saya teringat kunjungan saya ke rumahnya di Lubok Tapah beberapa hari sebelum hari penamaan calon pada pilihan raya lalu.

Kesihatanya ketika itu sudah agak tenat. Beliau tidak dapat bangkit dan berjalan sendiri. Kena papah dan dipakaikan lampin. Beliau hanya mampu terlantar atas katil. Namun begitu Allahyarham masih kenal saya dan cuba beramah seperti biasa. Namun keuzuran menyebabkan dia hanya merenung dan tersenyum saja sambil menangguk-anggukkan kepala.
Sebaik diperkenakan oleh Haji Hussein Ibrahim (sepupunya), beliau merenung ke muka saya dan seperti biasa bertanya sudah makan ke belum? Walaupun dia tidak berkeupayaan namun feel semula jadinya itu (suka meraikan tamu) tidak berubah.
Inilah sifat Allahyarham yang memalukan saya. Beliau akan tangani sendiri tetamu dengan mengangkat dulang air dan menuangkan dalam gelas atau cawan. Kalau makan nasi pula beliau akan berdiri dan memastikan tetamu makan dengan kenyang. Beliau pula akan sibuk-sibuk menjadi ‘jong kako’.
“Dia mari kerana rindu kepada Tok Guru,” begitulah bisik Haji Ibrahim di telinganya. Tok Guru mengangguk dan terus merenungi tepat dan dalam ke muka saya. Renungan yang dalam dan sayu itu menyebabkan hati menjadi sebak dan mata saya basah dengan air mata.

Apa yang terkenang ketika itu ialah tentang ketinggian dan keluhuran budi pekertinya. Walaupun beliau seorang ulama dan tok guru namun beliau tidak merasakan beliau lebih gah dan agung daripada orang lain. Tok Guru tidak sedikit pun merasakan beliau perlu disanjung dan dihormati berlebih-lebihan. Allahyarham tidak seperti sesetengah orang politik baru dapat kuasa dunia secubit hidung sudah jadi tinggi mengalah!
Sukar rasanya untuk saya berpisah dengan Allahyarham pada hari itu. Entah macam mana terbetik dalam hati semacam kunjungan itu adalah untuk kali terakhir. Selepas bersalam mencium tangan dan dahinya, saya meninggalkan Tok Guru dengan perasaan amat berat….”


Tidak tidur
Itulah catatan sebelum Subuh tadi. Kerana keletihan sebab seharian tidak tidur saya tersenguk atas laptop dan catatan itu terhenti di situ!
Semasa tiba di perkarangan pondok Lubok Tapah semalam perasaan sebak menyelinap dalam dada. Apa lagi melihat manusia berduyung-duyung datang untuk menyembahi jenazah dan memberi penghormatan terakhir kepada Allahyarham. Sepanjang jalan menuju ke rumahnya dipenuhi manusia.

Ketika saya sampai jenazah sedang dikafankan di suatu sudut di rumhanya. Para anak murid dan orang ramai yang datang dari jauh dan dekat memenuhi ruang pengafanan.
Ruang dalam masjid berhampiran rumahnya pula penuh sesak dengan manusia. Semuanya datang untuk memberi penghormatan terakhir kepada jenazah Allahyarham. Selepas Asar jenazah Allahyarham di bawa ke perkuburan Lubok Tapah yang terletak kira-kira 1 setengah kilometer dari rumahnya di kawasan pondok.
Lebih 5,000 orang menyembahyangi solat jenazah Allahyarham yang diimami oleh anak lelakinya Dr Lokman. Turut sama ialah Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra. Katanya Tengku Faris sejak pagi-pagi lagi berangkat bersama ayahandanya Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra Petra menziarahi jenazah Allahyarham.


Beberapa pemimpin politik dan kerajaan negeri juga turut kelihatan. Ahli Parlimen Pasir Mas, Ibrahim Ali yang mempunyai hubungan rapat dengan Allahyarham kelihatan menghantar jenazah hingga ke perkuburan dan menunggu hingga urusan pengekebumian selesai.
Itulah sedikit catatan yang termampu sebagai mengenang Tok Guru yang mulia dan dikasihi itu. Beliau pergi meninggalkan sebuah kerajaan negeri kepada sahabatnya Tok Guru Nik Aziz yang kini sudah memasuki penggal kelima.
Selepas ini wajah Allahyarham tidak akan kelihatan lagi di mana-mana majlis Pas. Bagi saya kehilangan Allahyarham seperti terpadamnya seluruh kandil di sebuah rumah besar indah dan megah yang terletak atas bukit. Walaupun masih ada kandil lain namun terangnya tidak seterang dahulu. Al Fatihah!
http://kelantankini.com

Mar 20, 2008

Tok Guru Haji Abdullah Lubok Tapah meninggal


9.25am | 19 Mac
KOTA BHARU: Penguasa Pondok Lubok Tapah, Tuan Guru Haji Abdullah Abdul Rahman, telah kembali ke Rahmatullah pagi ini selepas keuzuran akibat penyakit angin ahmar dihidapinya sejak beberapa bulan lalu.
Tuan Guru Haji Abdullah meninggal dunia kira-kira jam 7.00 pagi ini dalam usianya yang menjangkau 74 tahun selepas mewakafkan sebahagian besar dari hayatnya mencurah ilmu agama tanpa henti dan turut bersama-sama mendukung perjuangan politik Islam di negeri Kelantan bersama PAS.
Sepanjang hayatnya Allahyarham seorang pejuang yang istiqamah mendukung perjuangan PAS dan sering dipanggil untuk mengimami solat hajat khususnya dalam mempertahankan kerajaan PAS di Kelantan.
Sejak akhir-akhir ini Allahyarham agak keuzuran menyebabkan beliau tidak menghadiri majlis-majlis anjuran PAS, termasuk ketika Munajat Perdana di Stadium Sultan Mohd Ke-IV sehari sebelum hari pengundian bagi Pilihan Raya Umum ke-12 baru- baru ini.



Jenazahnya dijangka dikebumikan jam 5 petang ini di tanah perkuburan Lubok Tapah. Allahyarham meninggalkan seorang balu, Hajjah Kamariah Abdul Ghani dan lima orang anak iaitu dua lelaki dan tiga perempuan serta ribuan anak muridnya. Sama-sama kita sedekahkan al-Fatihah dan berdoa semoga roh Allahyaraham ditempatkan bersama roh para Anbia’ dan Solihin. Amin.

http://kelantankini.com

Mar 17, 2008

'DEMI MASA' manusia selalu terlupa

1hari=24jam
Satu TAHUN ?
12 Bulan
52 Minggu
365 Hari
8760 Jam
525600 Minit
31536000 Detik
Distribusi normal manusia meninggal dunia (tahun)
< 60th
> 70th
60th - 70th
(65th)
Chart
Kebanyakan manusia meninggal dunia antara usia 60 thn-70thn (majoriti) Puratanya manusia meninggal ± 65 th
"Baligh: Start untuk seseorang di perhitungkan amal baik atau buruknya selama hidup di dunia"
Laki-laki Baligh ± 15 tahun
Wanita Baligh ± 12 tahun
Usia Yang ada untuk kita beribadah kepada-Nya, puratanya:

Mati - Baligh = Baki Usia, :~ 65 - 15 = 50 tahun

50 tahun digunakan untuk apa?

Catatan:

50 tahun=
18250 hari=
458000 jam
12 jam siang hari
12 jam malam hari
24 jam satu hari satu malam

Gambaran kasarnya:
Mari kita muhasabah bersama..... ....!

Waktu kita tidur ± 8 jam/hari ;
Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai tidur 18250 hari x 8 jam= 146000 jam= 16 tahun 7 bulan; dibulatkan jadi 17 tahun
Logiknya: Alangkah sayangnya waktu 17 tahun habis di gunakan untuk tidur, padahal kita akan tertidur dari dunia untuk selamanya... ...

Waktu aktiviti kita di siang hari ± 12 jam
Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai untuk aktiviti:
18250 hari x 12 jam= 219000 jam = 25 tahun
Aktiviti disiang hari: Ada yang bekerja, atau bercinta, ada yang belajar atau mengajar, ada yang sekolah atau kuliah, ada yang makan sambil jalan-jalan, dan banyak lagi.

Waktu rehat ± 4 jam
Dalam 50 tahun waktu yang dipakai untuk rehat 18250 hari x 4 jam= 73000 jam = 8 tahun
Rehat: menonton tv, atau mungkin dihabiskan termenung di buai khayalan.... ....

17 tahun + 25 tahun + 8 tahun = 50 tahun

Lalu Bila Nak Beribadah???
Padahal Allah ada berfirman yang bermaksud; "Tidak KUciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKU".
Maut datang menjemput tak pernah bersahut,
Malaikat datang menuntut untuk merenggut,
Manusia tak kuasa untuk berkata-kata,
Allah Maha Kuasa atas syurga dan Neraka,
Terimalah habuanmu seadanya..
Memang benar!!! Menuntut ilmu itu ibadah, kalau niatnya untuk ibadah, tetapi kebanyakannya belajar agar mudah mencari pekerjaan. Sekiranya belajar itu tidak membantu menambah pendapatan kita, kita tidak akan belajar...
Memang benar!!! Bekerja cari nafkah itu ibadah, tapi bekerja yang bagaimana? Ramai orang bekerja untuk hidup bermewah-mewahan dan amat kurang sedekahnya.
" Jarang ada yang menolak untuk dipuji dan dipuja tatkala berjaya "

Lalu Bila Nak Beribadah???
Oh! mungkin solat 5 waktu itu dianggap sudah mencukupi... !
Karena kita fikir; solat wajib besar pahalanya, solat amalan pertama yang dihisab, solat jalan untuk membuka pintu syurga...
Benarkah solat kita itu mencukupi dan diterima !!?

Berapa banyak solat kita dalam 50 tahun???
1 solat = ± 10 minit ..... 5x solat = ± 1 jam
Dalam waktu 50 tahun waktu yang terpakai utk solat = 18250 hari x I jam =18250 jam= 2 tahun

Kesimpulan: waktu yang kita manfaatkan dalam 50 tahun di dunia cuma 2 tahun untuk solat ( ini kalau yg solat 10minit! Kalau solat macam ayam patuk tanah..amacam? ) 2 tahun dari 50 tahun kesempatan kita....itupun belum tentu solat kita bermakna berpahala dan di terima.
Dan sekiranya pahala solat kita selama 2 tahun tidak sebanding dengan perbuatan dosa-dosa kita selama 50 tahun; dalam percakapan kita yang selalu dusta, baik yang sengaja ataupun tidak, dalam pertuturan kita yang sering mengguris orangtua kita, dalam harta kekayaan kita yang selalu kedekut terhadap orang faqir, dalam setiap perbuatan kita yang selalu bergelumang dosa...

Logiknya:
Bukan satu yang mustahil kita umat akhir zaman akan berhamburan di neraka untuk mendapatkan balasan kelalaian... .........
Terlalu banyak masa yang terbuang percuma selama manusia hidup di dunia dan semuanya itu akan menjadi bencana..... .......

Penyelesaian:
Tiada kata terlambat walaupun waktu berlalu cepat, isilah ia dengan sesuatu yang bermanfaat!! !!!!!
Ingatlah negeri kita...Akhirat

TAMAT
"Bukan suatu paksaan untuk di sebarluaskan"

"Saling mengingatkan sesama bukanlah hal binasa''

...Dalam seribu mesti ada 1 yang menjadi perhatian,

dalam perhatian yang 1 itu ramai yang membuat perbandingan,

dalam perbandingan itu pula orang mencari kesilapan & jarang menilai kebaikkan...

kerana apa?????.................................. Kerana yg satu itu terlalu istimewa...

Mar 11, 2008

Salam Perjuangan

Alhamdulillah...
Syukur ke hadrat Ilahi kerna saya dah menunaikan tanggungjawab sebagai rakyat Malaysia dapat membuang undi untuk negara tercinta.

Sekarang Malaysia akan menjadi negara maju dan lebih maju lagi dengan adanya pakatan pemimpin yang berwibawa.

Teruskan perjuangan pejuang Islam!!!

Mar 5, 2008

Semoga kita semua diberkati dan berjaya di dunia dan akhirat…

Assalamualaikum / Salam Sejahtera...

Di mana boleh cari ramai Melayu?
Di mana boleh cari ramai Melayu
Pastinya di Kelantan dan Terengganu
Dan juga di pasar malam dan pasar minggu
Di Akademi Fantasia dan Pesta Lagu
Di Jom Heboh orang Melayu berpusu-pusu
Di Sungai Buloh, pusat pemulihan, dulu di Pudu
Dan di jalan, lumba haram, rempit tak berlampu
Dan di selekoh duit rasuah depa pun sapu
Di pusat serenti akibat ketagih dadah dan chandu
Di malam kemerdekaan dan malam tahun baru
Terkinja-kinja best giler menari macam hantu

Apa hobi orang Melayu
Terkenal dengan budaya malas dan lesu
Berlepak buang masa tak jemu-jemu
Atau baca majalah Mastika, Metro pasal cerita hantu
Tengok telenovela dari Filipina dan Peru
Berpusu-pusu pergi tengok pameran hantu
Sambil makan junk food, kuaci dan muruku
Sibuk bercerita tentang Datuk K dapat bini baru
Apa pakaian Siti nak pakai itu yang nak tahu
Mana tak gendut berpenyakit selalu
Kalau nak berlagak melayu masih nombor satu
Asal bergaya sanggup makan nasi dan toyu

Boleh tak jumpa mereka di kedai buku
Atau di perpustakaan dan majlis ilmu
Atau ambil kelas kemahiran di hujung minggu
Ada tapi kurang sangat mereka di situ
Kenapa melayu jadi begitu
Nak salahkan siapa ibubapa atau guru
Pemimpin negara atau raja dulu-dulu
Ayat lazim di mulut ialah Melayu malas selalu
Nak harap Kerajaan saja membantu
Terutama sekali kontraktor kelas satu
Tak habis-habis gaduh nak jatuh siapa dulu
pasal jambatan senggek atau siapa dia penghulu
Dan suka sanggat dengan budaya ampu mengampu

Sampai bila kita nak tunggu
Bangsa Melayu jadi bangsa yang maju
BOleh! dengan beberapa syarat tertentu
Pertama dengan banyak menguasai ilmu
Kata nabi ikutlah Quran dan sunnah ku
Al-Quran yang diturunkan 1400 tahun dahulu
tapi apa yang kita tahu, cuma baca bila nak halau hantu

Mar 1, 2008

PUISI UTK SUAMI (balasan)

Suamiku,
andai kau memang mentari, sang surya yang memberi cahaya,

aku merelakan engkau berikan sinaranmu kepada segala
planet yang telah TUHAN ciptakan kerana mereka juga seperti aku
perlukan cahayamu dan....
aku pun juga tidak akan merasa kekurangan dengan sinaran mu...

AKAN TETAPIIIIIIII. .
Bila kau hanya sejengkal lilin yang berkekuatan 5 watt sahaja,
janganlah bermimpi untuk menyinari planet lain!!!
Kerana bilik tidur kita yang kecil pun belum
sanggup kau terangi.
Lihatlah diri mu pada cermin kaca di sudut kamar kita,

di tengah remang-remang pancaran cahaya mu yang telah aku mengerti...
Cuba lihat siapa dirimu...

MATAHARI atau lilin? atau jangan-jangan cuma mancis saja!!!!! please lah...!!!

Piiiraaahh!! Hahahaha…

Pengasas

Md Rozaidi Bin Abd Rahman =>
KPLI (Pend. Islam & Bahasa Arab), B.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM), M.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM).
Jika diizinkan Allah s.w.t., akan berusaha menyambung ke peringkat Ph.D.
insyaallah... Ameeen...