Mar 24, 2008

Salam Maulidur Rasul sallallahu alaihi wasallam

Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam adalah nabi akhir zaman yang semua mengetahuinya. Saban tahun seluruh masyarakat Islam dari segenap pelusuk dunia tidak kira bangsa, warna kulit dan negara sudah pasti mengingati hari yang penuh bersejarah ini iaitu 12 Rabiul Awwal.

Maka bagi memperingati hari dan bulan tersebut berbagai aktiviti dijalankan sama ada perarakan, bacaan selawat, ceramah agama, kenduri dan sebagainya bermula dari peringkat kampung, daerah, negeri mahu pun negara tetap diadakan. Apa yang pasti, masyarakat Islam tetap mengambil inisiatif untuk memuliakan Junjungan besar Muhammad sallallahu alaihi wasallam.

Namun terdapat di sana beberapa pandangan berkaitan sambutan Maulidur Rasul ini. Ada golongan yang mengharuskannya atas dasar menyanjung tinggi bulan kelahiran Nabi sallallahu alaihi wasallam manakala yang lain menentang keras dengan sambutan ini.

Bagi saya, kedua-dua pandangan ini boleh diterima berdasarkan dalil-dalil yang diberikan. Saya amat menghormati setiap pandangan yang diberikan. Apa yang penting ceramah tentang sejarah Nabi Junjungan MESTI diteruskan agar masyarakat Islam tidak lalai dari mengingatinya. Jika dibandingan sejarah tentang kenabian dengan hiburan yang melalaikan, maka yang manakah masyarakat sekarang lebih mengetahui?

Akhir sekali, salam Maulidur Rasul sallallahu alaihi wasallam kepada kaum muslimin dan muslimat...
"Sentiasalah membasahi bibirmu dengan selawat dan zikrullah"...

No comments:

Pengasas

Md Rozaidi Bin Abd Rahman =>
KPLI (Pend. Islam & Bahasa Arab), B.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM), M.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM).
Jika diizinkan Allah s.w.t., akan berusaha menyambung ke peringkat Ph.D.
insyaallah... Ameeen...
 

Featured