Feb 16, 2008

Semangat ingin berjihad


بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...

Alhamdulillah, segala syukur kehadrat Ilahi kerana dengan limpah kurniaNya dapat lagi aku menyedup nafas percuma ini, berlantaikan bumi, berbumbungkan langit, diri yang hina dan penuh dengan dosa ini tanpa perasaan malu dan segan masih lagi menggunakan segala nikmat pemberian Ilahi.

Namun, diri yang penuh dosa ini tetap menyakini dan mengakui hanya Engkau sajalah Ya Allah tempat aku bermunajat memohon segala sesuatu agar dipermudahkan hendaknya. Tiada lagi bumi lain untuk ku diami, tiada lagi langit lain untuk ku teduhi, tiada lagi udara lain, selain dari segala apa yang telah Engkau kurniakan ini Ya Allah…

Ya Allah… aku menyakini dengan ketuhananMu, aku menyakini dengan KitabMu, aku menyakini RasulMu, bahkan aku menyakini segal Rukun Islam dan Rukun Iman yang telah disampaikan oleh NabiMu salallahu ‘alaihi wasallam. Aku percaya dengan dosa dan pahala, aku percaya dengan balasan baik dan buruk, aku percaya Syurga dan Neraka, tapi diri ini sering kali melepasi sempadan peraturanMu, sering kali melakukan dosa-dosa. Aku sering kali menyesali dan bertaubat atas perbuatan dosa yang telah aku lakukan namun hanya sementara saja. Ternyata imanku masih lemah untuk menghadapi segala ujian dan cubaan ini .

Ya Allah, dalam suasana pilihan raya ini, ingin aku menyahut seruan JIHAD untuk menegakkan kebenaran di bumi Malaysia pada Mac nanti. Namun ya Allah… Engkau lebih mengetahui tentang hal diri ini yang serba lemah dan kekurangan dari segenap segi zahir dan batinnya. Aku ingin menyahut Ya Allah seruan jihad ini… apa yang boleh aku lakukan demi menegakkan keadilan di bumi Malaysia melainkan sama-sama berjihad pada Mac 2008 dan agar terhapus sedikit dosa-dosa diri ini.

Ya Allah… aku telah bergelumang dalam riba yang telah Engkau nyatakan dengan terangnya dalam Kitab suciMu. وأحل الله البيع وحرم الربا . Aku telah memakainya sekian lamanya. Aku telah menempah tiket penerbangan menggunakan kredit kad yang nyata ribanya malah aku juga tanpa perasaan gentar menambahkan lagi jumlah pinjaman kredit itu untuk kegunaanku dan keluargaku dalam hal yang sama. Aku mengetahui tentang HARAMnya tapi masih lagi terikat dengan hutang beserta ribanya. Aku berjanji akan menutup semua akaun yang melibatkan riba di atas rasa penyesalan selepas selesainya pembayaran hutang-hutang tersebut.

Ya Allah…melihat seruan jihad yang diucapkan oleh para pemimpin, inginku sahut seruannya. Namun apakan daya, hutang di sekeliling pinggang yang perlu dilunaskan dahulu menghalang aku untuk pulang bersama berjihad pada 8 Mac 2008 ini. Alangkah baiknya pada pandangan orang lain tentang diriku yang bergaji tetap, dapat menyara kehidupan sekeluarga. Namun sebaliknya hakikat tentang diri ini.

Aku mempunyai sebuah keluarga bahagia dengan kehadiran seorang puteri menambahkan lagi sinar cahaya keluarga ini. Walaupun berjauhan merentasi Laut China Selatan tetap aku pulang menjenguk keluarga tersayang setiap kali cuti. Sedar tak sedar aku telah mengumpul hutang kredit dan dilunaskan setiap bulan, dari itu, aku terpaksa menahan rindu kepada puteri dan isteri untuk pulang ke kampung agar dapatku menyekat hutang kredit dari terus bertambah.

Dari permasalahan itulah yang menghalang untuk aku pulang menyahut seruan jihad ini, gaji bulanan yang ku terima hanyalah cukup-cukup untuk perbelanjaan aku sekeluarga dan membayar hutang…

Di sini, aku merasa teramat malu untuk meluahkan isi hati dan keadaan aku di sini. Namun semangat jihad tetap berkobar-kobar demi negara tercinta. Jika di sana masih terdapat punca-punca rezeki yang membolehkan aku pulang berjihad pada 8 Mac 2008 ini, aku sangat-sangat mengharapkannya.

Ya Allah… hanya Engkau Yang Maha Mengetahui isi hati hambaMu yang hina ini…semoga Allah mencetuskan punca rezeki untuk jihad ini…

Wassalam…

No comments:

Pengasas

Md Rozaidi Bin Abd Rahman =>
KPLI (Pend. Islam & Bahasa Arab), B.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM), M.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM).
Jika diizinkan Allah s.w.t., akan berusaha menyambung ke peringkat Ph.D.
insyaallah... Ameeen...
 

Featured