Apr 18, 2008

Umur Semakin Pendek, Kembalilah kepada Ketaatan


Bismillahir rahmanir rahim…

Alhamdulillah, selawat dan salam ke atas junjungan nabi mulia Muhammad sallallahu alaihi wasallam dan ke atas keluarga baginda.

Telah diakui manusia sememangnya lemah walau pun telah berjaya mencipta berbagai alatan canggih namun, masih bergantung harap pada Yang Maha Esa.

Zaman berubah dan semakin mencabar. Urusan agama pula terus mundur bagai kapal karam di lautan, tenggelam sedikit demi sedikit hilang pada pandangan mata. Manusia semakin sibuk untuk mengecapi perubahan agar tidak ketinggalan dari arus pemodenan . Manakala kesempatan beribadat pula berkurangan.

Manusia disibukkan dengan urusan dunia sedangkan umur semakin pendek. Allah taala adalah penguji yang amat teliti. Setiap masa manusia akan diuji dalam apa jua keadaan. Memandangkan kematian semakin dekat, perjalanan yang harus ditempuh sangat panjang. Maka, satu-satunya bekalan yang ada adalah taat.

Waktu yang berlalu tidak akan kembali lagi. Beruntunglah kepada orang-orang yang taat. Sebaliknya, amat rugilah mereka yang enggan taat kepada perintah Allah subhanahu wataala.

Memandangkan risiko besar bakal dihadapi, maka jalan ketaatan ini jarang sekali ditempuhi manusia. Bahkan, terlalu sedikit bilangan mereka yang benar-benar mengikutinya.

Apa yang pasti, kembalilah kepada ketaatan dan ketakwaan dengan keikhlasan bagi menjamin kebahagiaan manusia sama ada di dunia lebih-lebih lagi di akhirat negara kekal abadi. Justeru mulakanlah dengan membasahi bibirmu dengan selawat dan zikrullah.

Wassalam…

No comments:

Pengasas

Md Rozaidi Bin Abd Rahman =>
KPLI (Pend. Islam & Bahasa Arab), B.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM), M.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM).
Jika diizinkan Allah s.w.t., akan berusaha menyambung ke peringkat Ph.D.
insyaallah... Ameeen...
 

Featured