Apr 19, 2008

Selamanya Bersyukur Pada Mu Ya Allah


Bismillahir rahmanir rahim…

Alhamdulillahi rabbil ‘alamin, selawat dan salam ke atas nabi Mursalin…

Ya Allah…

Berikanlah kepadaku perasaan yang sebenar-benarnya bahawa aku telah dikurniakan dengan pelbagai nikmat dari Mu seperti nikmat kehidupan yang mana aku telah dan sedang menikmatinya. Nikmat memiliki sifat kudrat sehingga aku mampu untuk melakukan sesuatu, boleh berbicara dan berfikir serta berbagai amalan lain yang bermakna.

Ya Allah…

Semua nikmat dan kesenangan ini ada pada diriku, selain dari terselamat daripada berbagai ujian dan musibah. Berikanlah keyakinan kepadaku bahawa kesemua nikmat itu ada pemberinya yang menuntut aku agar terus bersyukur dan berkhidmat kepada Mu.

Apabila aku lalai untuk berkhidmat kepada Mu dan mensyukuri nikmat Mu, pasti Engkau akan menarik kembali semua nikmat itu dan aku pula pasti menerima hukuman dan balasan.

Hanya pada Mu aku bermohon keredhaan dan kesenangan dalam apa jua keadaan. Ya Rabbal ‘alamin…

Dari: wasiat Imam Ghazali

No comments:

Pengasas

Md Rozaidi Bin Abd Rahman =>
KPLI (Pend. Islam & Bahasa Arab), B.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM), M.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM).
Jika diizinkan Allah s.w.t., akan berusaha menyambung ke peringkat Ph.D.
insyaallah... Ameeen...
 

Featured