Mar 24, 2009

Rindu Pada Anak Kecil Yang Teramat...

Alhamdulillah, syukur kepada Mu ya Allah yang tidak terhingga. Selawat dan salam buat Penghulu kami nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam. Amma ba'du;

Setelah seminggu mennghabiskan cuti bersama keluarga, kembali daku ke suatu daerah di mana rezekiku ditempatkan. Jauh beribu batu merentasi Laut China Selatan terpaksa daku harungi demi mencari rezeki halal.

Seminggu bersama anak kecil tersayang tak dapat nak diluahkan setelah beberapa bulan di perantauan. Namun seminggu itulah, daku gunakan sepenuhnya untuk melepaskan rinduku untuk memeluk, mendakap, mencium anak kecil tersayang. Bahkan anak kecil ini seolah sudah memahami erti kerinduan seorang ayah terhadapnya.

Pada 18 Mac 2009 yang lalu genaplah 2 tahun umur anak kecil tersayang dan 2 tahun 3 bulan berjauhan dari keluarga tersayang.

Tatkala tiba di lapangan terbang Sultan Ismail Petra pada waktu pagi sekitar jam 0830 dan setelah semalaman bersengkang mata di LCCT, anak kecil menangis apabila melihat daku. Mungkin sudah lama tidak lihat wajah seorang ayah. Menangis seolah daku ini orang asing baginya. Setelah beberapa kali memujuk, barulah anak kecil tersayang berada dalam dakapan daku setiap masa. Bermula dari saat itulah anak kecil tidak dapat berjauhan walau seminit.

Kata ummi, anak kecil ini tidak pernah berada dalam dakapan namun hanya sekejap sahaja. Empat hari bersama anak kecil tersayang, daku merasa rimas kerana asyik minta didukung. Setiap kali melihat kelibat daku, anak kecil tersayang pasti menangis. Waktu tidur anak kecil akan menyebut perkataan 'abah' berkali-kali dan menggapai tangan sebelum melelapkan mata memastikan bahawa 'abah' di sisinya.













Apabila terjaga dari tidur, anak kecil tersayang akan menjerit sekuat hati dan memanggil 'abah'... supaya datang mengambilnya.













Namun jeritan anak kecil tersayang tidak kedengaran lagi melainkan suara dari telefon bimbit. Apa yang pasti, inilah pengalaman seorang bapa muda berjauhan dengan anak kecil tersayang yang hanya mampu diluahkan di sini sebagai tatapan buat bapa-bapa yang sentiasa merindui anak kecil.













Anak kecil sewaktu umminya demam 'cikkugunya'

Semoga pengalaman ini akan lenyap tidak lama lagi. dan semoga terbuka pintu hati mereka yang memahami keperitan ini.

Wassalam.

No comments:

Pengasas

Md Rozaidi Bin Abd Rahman =>
KPLI (Pend. Islam & Bahasa Arab), B.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM), M.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM).
Jika diizinkan Allah s.w.t., akan berusaha menyambung ke peringkat Ph.D.
insyaallah... Ameeen...