Aug 2, 2008

RenunganTentang Israk dan Mikraj

"Bismillahir rahmanir rahim, allahumma solli ‘ala sayyidina Muhammad wa ‘ala alihi wa sohbihi wasallim, amma ba’du;

Sempena penghujung bulan Rejab yang mulia ini, diharap ia dapt mengingatkan kita kembali tentang peristiwa yang sangat bersejarah dalam diari Islam di mana berlakunya satu peristiwa perjalanan Nabi Junjungan Muhammad sollallahu ‘alaihi wasallam dari Mekah ke Palestin pada tahun ke 11 Hijrah.


Dari peristiwa tersebut kita semua sudah sedia maklum dengan kisahnya. Namun apa yang perlu ialah mengambil iktibar dan menjadikannya pedoman dalam diri kita.

Antaranya; adakah kita sudah termasuk dalam golongan yang diberitakan tentang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka pada masa itu juga yang berulang-ulang kali hasilnya dapat dituai natijah dari berjihad fisabilillah.

Adakah kita telah terlepas dari terjebak dalam kalangan orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah orang. Ini kerana azab yang ditunjukkan kepada Nabi Junjungan pada malam tersebut di mana satu kaum sedang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka.

Atau adakah kita telah terlepas dari golongan orang yang suka menabur fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya. Golongan ini digambarkan dengan menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali.

Di sana masih banyak peristiwa yang dapat dijadikan iktibar dalam kehidupan seharian. Oleh itu, marilah saudaraku, kita renung bersama-sama dengan apa yang telah diceritakan tentang balasan azab dan nikmat yang diberikan kepada mereka-meraka yang melakukannya.

Wassalam.

No comments:

Pengasas

Md Rozaidi Bin Abd Rahman =>
KPLI (Pend. Islam & Bahasa Arab), B.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM), M.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM).
Jika diizinkan Allah s.w.t., akan berusaha menyambung ke peringkat Ph.D.
insyaallah... Ameeen...