May 21, 2008

Menghargai Kehidupan

Maksud hadis;

Daripada Abdullah ibnu Umar radhiallahu ‘anhu katanya, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam memegang bahuku seraya bersabda: Jadilah diri kamu di atas dunia ini sebagai seorang perantau. Ibnu Umar berkata: Apabila kamu berada pada waktu petang janganlah tunggu menjelangnya waktu pagi, apabila kamu berada waktu pagi, janganlah tunggu menjelangnya petang. Gunakanlah peluang untuk beramal semasa kamu sihat untuk persediaan ketika kamu sakit dan semasa kamu hidup untuk persediaan matimu”. (Riwayat Bukhari)

Hidup ini terlalu singkat jika dibandingkan dengan kehidupan di alam akhirat yang kekal abadi. Oleh itu, dunialah tempat kita mencari bekalan sebanyak mungkin untuk di bawa ke alam akhirat seperti ilmu, beribadat, bersedekah dan sebagainya.

Kita tidak sepatutnya leka dengan kehidupan dunia yang sementara ini hinggakan lupa negeri yang kekal abadi iaitu akhirat. Dunia hanyalah tempat persinggahan seperti seorang musafir berhenti di tempat persinggahan untuk mengumpul tenaga dan bekalan bagi meneruskan perjalanan yang jauh.

Marilah kita sama-sama merenung kembali di manakah destinasi terakhir hidup ini? Bekalan apakah yang akan dibawa ke negeri yang kekal abadi? Cukupkah bekalan itu yang kita kumpul selama ini? Hanya diri kita sendiri yang mampu menjawabnya…

Come my brothers let us pray,

Decide which now do not delay!!!

No comments:

Pengasas

Md Rozaidi Bin Abd Rahman =>
KPLI (Pend. Islam & Bahasa Arab), B.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM), M.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM).
Jika diizinkan Allah s.w.t., akan berusaha menyambung ke peringkat Ph.D.
insyaallah... Ameeen...