Feb 18, 2009

Aku Sudah cemerlang?

Alhamdulillah bersua lagi di alam maya ini, segala syukur dan puji dipanjatkan ke hadrat Ilahi. Selawat dan salam ke atas Junjungan mulia Nabi Muhammad sollallahu ‘alaihi wasallam. Amma ba’du;



Kecemerlangan merupakan satu matlamat yang sangat-sangat diharapkan bukan sahaja oleh seseorang individu malah sesebuah organisasi yang berwawasan. Kecemerlangan adalah natijah daripada kejayaan yang dicapai dalam pelbagai aspek yang diharapkan.


Kecemerlangan yang diharapkan bukan sesuatu yang mudah untuk dicapai malah perlu ada pengorbanan, kesungguhan, kesabaran dan usaha yang berterusan ke arah itu serta perlu melalui berbagai halangan dan rintangan.



Pada pandangan sesetengah pihak, kecemerlangan itu dapat dicapai dengan sikap bertanggungjawab, berdisiplin, mampu mengubah kepada sesuatu yang lebih baik, berkepimpinan dan segala segi yang positif. Namun apakah makna kecemerlangan, jika semua kejayaan yang digarap itu dilakukan hanya untuk mendapat pujian masyarakat, nama dan pangkat semata-mata tanpa diiringi dengan matlamat mengabdikan kepadaNya.



Atau apakah kecemerlangan itu terhasil dari perubahan dan pembangunan material yang dapat dilihat pada kaca mata? Sesungguhnya tidak bermakna sebuah kecemerlangan itu dan sia-sia sahaja di sisi Allah jika tanpa rasa kehambaan terhadapNya. Dari itu, marilah kita semua ikhlaskan niat serta tetapkan matlamat atas segala kerja yang dilakukan untuk menuju keredhaan Allah.



No comments:

Pengasas

Md Rozaidi Bin Abd Rahman =>
KPLI (Pend. Islam & Bahasa Arab), B.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM), M.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM).
Jika diizinkan Allah s.w.t., akan berusaha menyambung ke peringkat Ph.D.
insyaallah... Ameeen...