May 9, 2009

Saya Mestilah Muslim di Sudut Aqidah. Aqidah Siri 4

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Alhamdulillah, selawat dan salam ke atas Rasulillah. Amma ba'du;

Bersambung bicara aqidah...

2. Saya mesti beriman, yakin, percaya dan berpegang teguh bahawa Allah subhanahu wata'ala tidaklah menjadikan alam ini secara sia-sia tanpa apa-apa tujuan. Maha suci Allah yang memiliki sifat-sifat kesempurnaan mencipta alam ini dengan sia-sia.

Ini kerana setiap kejadian Allah sama ada kecil mahu pun besar, pasti ada manfaat dan faedahnya. Sebagai contoh tidaklah Allah menjadikan seurat bulu di badan manusia hanya sia-sia melainkan berbagai manfaat kepada kehidupan manusia seperti bulu kulit yang condong dapat mengurangkan udara daripada terperangkap pada kulit supaya haba mudah dibebaskan kerana udara adalah penebat haba yang baik. Bulu kulit dikawal oleh otot erektor.

Selain itu, adalah mustahil bagi manusia dapat memahami maksud tujuan Allah ta'ala menjadikan sesuatu secara terperinci melainkan melalui penjelasan Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam dan wahyu daripada Allah subhanahu wata'ala. Akal manusia sangat terbatas kemampuannya. Tanpa huraian daripada Rasul, akal tidak mampu memikirkannya.

3. Saya mestilah beriman, percaya dengan penuh yakin bahawa Allah subhanahu wata'la telah mengutuskan rasul-rasul dan bersama meraka kitab-kitab sebagai panduan kepada manusia dan mengajar manusia agar dapat mengenali Sang Pencipta mereka, dari mana asal usul manusia, ke mana tempat kembali manusia selepas ini. Allahu Akbar...

Saya juga mesti beriman dan percaya bahawa Rasul terakhir yang diutuskan ialah nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam bersama kitab al-Qur'an al-Karim sebagai satu mukjizat yang berkekalan.

Wassalam.

Rujukan: Madha Ya'ni Intima'i Lil Islam. Ustaz Fathi Yakan. (Apa Ertinya Saya Menganut Islam)

No comments:

Pengasas

Md Rozaidi Bin Abd Rahman =>
KPLI (Pend. Islam & Bahasa Arab), B.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM), M.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM).
Jika diizinkan Allah s.w.t., akan berusaha menyambung ke peringkat Ph.D.
insyaallah... Ameeen...
 

Featured