Jul 18, 2008

Sejarah Ketegasan dan Penahanan Pejuang Islam Terpahat di Hati

Bismillahir rahmanir rahim…

Alhamdulillah syukur tidak terhingga ke hadrat Ilahi dan selawat serta salam ke atas junjungan tercinta nabi Muhammad sollallahu ‘alaihi wasallam…

Beberapa hari lepas, pengendali terbaca kisah sejarah para ulama dan pejuang Islam silam diseksa dan dipenjara semata-mata ingin menegakkan kebenaran Islam dan kearah mencapai zaman kegemilangannya kembali.

Mereka adalah ulama-ulama yang diiktiraf aliran mazhab sehingga ke hari ini, antaranya Nukman bin Thabit atau lebih dikenali sebagai Imam Abu Hanifah rahimahullah yang mashur dengan aliran mazhabnya ‘Hanafi’. Beliau dilahirkan di Kufah pada 80H dan meninggal dunia pada 150H ketika berumur 70 tahun.

Pengalaman Imam abu Hanifah dalam mempertahankan agama dan kedaulatan negara ialah di mana beliau dipenjara dan disebat 100 kali sebatan kerana enggan menerima jawatan sebagai kadi di Kufah.

Beliau juga pernah dipenjara kerana menolak jawatan juru tulis surat rasmi kerajaan Bani Umaiyah. Dipenjara kerana menolak jawatan hakim di Baghdad. Beliau meninggal dunia semasa dalam tahanan akibat diseksa dengan pelbagai seksaan.

Selain itu, Malik bin Anas bin Malik bin Amar al-Haris yang lebih dikenali dengan gelaran Imam Malik rahimahullah. Lahir pada tahun 93H bersamaan 713M di Madinah dan meninggal dunia pada tahun 179H bersamaan 798M pada umur 86 tahun.

Antara ketegasan yang ditonjolkan Imam Malik ialah menentang pendapat gabenor yang menentang fatwanya. Beliau sanggup dipukul kerana mempertahankan Islam. Sifat keberanian beliau dapat dilihat apabila berani menegur khalifah Abu Jaafar al-Mansur yang meninggikan suara ketika bermuzakarah dalam majlis ilmu.

Ahmad bin Muhammad bin Hambal atau dikenali Imam Ahmad bin Hambal. Imam Ahmad Hambali pernah dipenjara dan dipikul dengan cemeti sehingga berdarah seluruh badan oleh khalifah Abbasiyah kerana menolak pendapat Muktazilah yang mengatakan bahawa al-Quran adalah kalam Allah subhanahu wataala yang bersifat baharu, yang mana bercanggah dengan pemikiran Ahli Sunnah wal Jamaah.

Ramai lagi tokoh-tokah Islam yang menderita di sepanjang hidup mereka semata-mata ingin melihat kebenaran Islam dapat ditegakkan. Namun usaha murni mereka tidak dapat dipadamkan dengan sebarang ugutan malah seksaan.

Ayuh teruskan berjihad demi kebenaran Islam tercinta! Wassalam…

1 comment:

Unknown said...

Assalamulaikum, saya curious..kenapa sebenarnya Imam Abu Hanifah dipenjara sebab tolak jawatan tersebut? Adakah dia dianggap menderhaka atau ada sebab-sebab lain yg menyebabkan dia dipenjara?

Pengasas

Md Rozaidi Bin Abd Rahman =>
KPLI (Pend. Islam & Bahasa Arab), B.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM), M.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM).
Jika diizinkan Allah s.w.t., akan berusaha menyambung ke peringkat Ph.D.
insyaallah... Ameeen...
 

Featured