May 3, 2008

Telah Bertaubatkah Aku???

Bismillahir rahmanir rahim…

Alhamdulillah dan syukur yang tidak terhingga ke hadrat Allah Yang Maha Esa kerana masih menganugerahkan aku nikmat-nikmat yang tidak terhingga ini. Selawat serta salam ke atas Junjungan tercinta, Nabi mulia sallallahu ‘alaihi wasallam…

Ya Allah… Ampunilah segala dosa aku serta kaum muslimin. Ya Allah aku sering kali meninggalkan perintah Mu dan melakukan larangan Mu, malah tidak terdetik pun di hati ini bahawa Engkau sentiasa memerhatikan setiap gerak geri ku tatkala aku melakukannya.

Ya Allah…Aku juga tanpa segan silu mengharapkan rahmat Mu dan sentiasa memohon kepada Mu untuk dipermudahkan segala urusan serta dijauhi segala kejahatan yang bakal menimpa.

Ya Allah… aku telah banyak melakukan dosa di masa lalu. Maka aku memohon kepada Mu agar dihapuskan segala dosa yang telah dilakukan itu.

Itulah hakikat diri yang hina ini, dia hanya akan sedar ketika hendak melakukan ibadat dan memohon kepada Nya. Maka akan timbullah persoalan; Bagaimana aku ingin beribadat sedangkan aku masih melakukan dosa? Bagaimana aku beribadat sambil menderhaka? Apakah Allah makbulkan doaku?

Sesungguhnya diriku penuh dengan penderhakaan. Dengan demikian, aku terlebih dahulu perlu segera bertaubat membersihkan diri dari perbuatan maksiat, menunjukkan rasa penyesalan agar Allah mengampuni dan membersihkan aku dari segala dosa serta memperkenankan doa-doaku. Lantas aku beribadat pada Nya.

Wassalam…

2 comments:

pirah lah said...

Amin Ya Rabbal alamin!

nur_raudhah said...

astaghfirullah...ampunkanlah dosa hambaMU ini & semoga sentiasa dlm rahmatMU...ameennn

Pengasas

Md Rozaidi Bin Abd Rahman =>
KPLI (Pend. Islam & Bahasa Arab), B.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM), M.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM).
Jika diizinkan Allah s.w.t., akan berusaha menyambung ke peringkat Ph.D.
insyaallah... Ameeen...
 

Featured