Apr 22, 2008

Amalan Tanpa Ilmu Menuju Kehampaan

Alhamdulillah, selawat dan salam ke atas Rasulillah solallohu ‘alaihi wasallam…

Kita telah dididik sejak dari kecil bahawa menunaikan solat, membaca al-Quran dan berbuat baik akan diberi ganjaran pahala yang banyak dan dimasukkan ke dalam syurga bersama para anbiya’. Lalu berdirilah kita sebagai kanak-kanak di saf-saf belakang mengikut orang-orang dewasa menunaikan solat dan membaca al-Quran bagi merebut ganjaran yang dikhabarkan.

Saban hari ibadat-badat tersebut telah menjadi sebahagian daripada hidup kita sejak sekian lamanya. Bahkan kita sedar bahawa pentingnya melakukan amalan ini untuk melepaskan tanggungjawab yang ditaklifkan ke atas kita.

Namun, sebahagian daripada kita masih lagi beramal dengan cara taklid seperti zaman kanak-kanak tanpa mempelajari tentang hukum hakam dan syarat-syarat amalan yang dilakukannya.

Keadaan ini amat membimbangkan kerana belum tentu sesuatu amalan yang dilakukan itu bertepatan dengan hukum dan syaratnya. Apa yang ditakuti ibadat tersebut tidak mendapat apa-apa ganjaran melainkan penat dan lelah sahaja.

Maka, amat penting ke atas setiap muslim agar mengetahui bahawa amal ibadat yang dilakukan tanpa ilmu dan makrifat tidak dapat memberi apa-apa manfaat melainkan kehampaan. Ini kerana dalam ibadat seseorang wajib mengetahui atau memahami dengan sebenar-benar apa yang dilakukan.

Seseorang itu perlu belajar terlebih dahulu dengan sepenuhnya agar dapat melakukan ibadat dengan betul sambil merenung hikmat di sebalik setiap yang diperintahkan Allah ke atasnya. Wassalam…

No comments:

Pengasas

Md Rozaidi Bin Abd Rahman =>
KPLI (Pend. Islam & Bahasa Arab), B.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM), M.A. (Peng. al-Qur'an & as-Sunnah) (IIUM).
Jika diizinkan Allah s.w.t., akan berusaha menyambung ke peringkat Ph.D.
insyaallah... Ameeen...
 

Featured